Ekonomi

Rekabet Kurumu Başkanı Küle: Rekabet ihlalleri fiyatlarda suni artışlara neden oluyor

REKABET Otoritesi Lideri Birol Küle, Rekabet Kurulu’nun 13 üretici/tedarikçi teşebbüse 878 milyon TL para cezası verdiği soruşturmada, tedarikçiler ile perakendeciler arasındaki iş yapma şeklinin, işleyiş biçimini değiştirebilecek şekilde oluşturulduğunun ortaya çıktığını söyledi. rekabet ihlallerine yol açar. Küle, “Bu ortak iş yapma şekli çerçevesinde üretici/tedarikçi teşebbüsler, perakendecilerin nihai satış fiyatlarını ve fiyat artış sürelerini kendi ürünleri açısından koordine etmektedir. Tüketicilerin bu durumdan doğrudan zarar görmesine neden olmaktadır” dedi. söz konusu.

Rekabet Kurulu’nun Nisan 2021’de başlattığı ve 1,5 yıl süren ‘tedarikçi soruşturması’ kapsamında fiyatlama davranışları incelenen 13 üretici/sağlayıcı, ‘topla-dağıt’ karteline taraf olup, perakende seviyesinde faaliyet gösteren teşebbüslerin raf fiyatları. kararlıydılar. Bu şirketlere 878 milyon TL ceza kesildi. Soruşturma kapsamında daha önce aynı konuda ceza kesilen 5 zincir marketin de topla-dağıt karteline taraf olduğu belirlendi. Ancak önceki soruşturmada idari para cezası verildiği için yeni idari para cezası uygulanmadı.

‘5 PAZAR CEZA OLDU’ Rekabet Kurumu Başkanı Birol Küle, kararın hızlı tüketim malları perakende sektöründe alınan ilk karar olmadığını belirterek, “Kurulumuzun 28 Ekim 2021 tarihli kararıyla, ‘Zincir piyasalar soruşturması’ olarak bilinen inceleme sonucunda yemeklik yağ üreticisi 1 teşebbüsün ve 5 ulusal zincir marketin toplu dağıtım niteliğindeki kartele taraf olduğu, yemeklik yağ üreticisi teşebbüsün de bu kartele taraf olduğu belirlendi. perakende düzeyinde faaliyet gösteren teşebbüslerin raf fiyatlarını belirleyerek anılan teşebbüsler tarafından Kanunun 4. maddesini ihlal ederek bu teşebbüsleri cezalandırmıştır. 13 üreticinin/tedarikçinin cezalandırılmasıyla sonuçlanan ‘tedarik soruşturması’. Her iki soruşturmanın da hızlı tüketim malları perakende sektöründe tedarikçiler ile perakendeciler arasındaki iş yapma şeklinin rekabeti ihlal edecek şekilde şekillendiğini gösterdiğini belirten Bakan, şunları kaydetti: “Bu ortak iş yapma şekli çerçevesinde öncelikle; Hepsi üretici/tedarikçi teşebbüsler, perakendecilerin kendi ürünleri için tam satış fiyatlarını ve fiyat artış zamanlarını koordine eder. Diğer bir deyişle, perakendeciler birbirlerinin gelecekteki fiyatlar, fiyat artış tarihleri, sezonluk faaliyetler ve kampanyalar gibi rekabet açısından hassas bilgilerden haberdardır. Terminolojide ‘topla-dağıt tipi kartel’ olarak tanımladığımız ve en ağır rekabet ihlallerinin ortasında kabul edilen bu durum perakendeciler nezdindeki fiyat rekabetini ortadan kaldırmaktadır. Serbest faaliyet gösteren teşebbüslerin raf fiyatlarına müdahalesini ve perakendecilerin son satış fiyatlarının belirlenmesini de kapsar. Zaman zaman perakende seviyesinde faaliyet gösteren teşebbüslerin son satış fiyatlarının aynı seviyede olmasına neden olan ve satış fiyatının belirlenmesi olarak nitelendirilen bu durum yine örneğin perakende seviyesindeki fiyat rekabetini ortadan kaldırmaktadır. seviye.” Teşebbüslerin satış fiyatlarını serbestçe ve birbirleriyle rekabet içinde belirlemelerinin beklendiğini kaydeden Başkan, şunları kaydetti:

“Çünkü teşebbüsler arasındaki rekabet fiyatları düşürecek, ürün ve hizmet çeşitliliğini ve kaliteyi artıracak ve sonuçta tüketicilere fayda yaratacaktır. Ayrıca rekabetin kurulması dolaylı olarak fiyat istikrarına, ekonomik büyümeye katkı sağlayacaktır. ve ülkeler arası rekabet edebilirliktir.Bu nedenle hızlı tüketim malları bölümünde yaygın olarak kullanılmaktadır.Piyasada görülen ticari uygulamalar sonucunda ortaya çıkan rekabet ihlalleri, teşebbüslerin fiyatlarını serbestçe belirlemelerine engel olmakta ve fiyatların düşmesine neden olmaktadır. Pazarın yapay olarak yükselmesi ve tüketicinin bu durumdan doğrudan etkilenmesi, üstelik bu davranışların dolaylı olarak ülke ekonomisi üzerinde olumsuz etkilere neden olması, tüketicilerde yüksek paya sahip olan hızlı tüketim malları perakende sektöründe yer aldığı düşünüldüğünde, ‘ ekmek, alkolsüz içecekler, atıştırmalıklar, kişisel hijyen malzemeleri gibi bütçe kayıpları, Tüketici. Boyutu daha da çarpıcı hale geliyor. Bu nedenle, bölümde faaliyet gösteren teşebbüslerin iş yapma biçimlerini değiştirmeleri ve rekabet hukuku kurallarına uygun hale getirmeleri zorunlu hale gelmiştir. Aldığımız kararlarla piyasa oyuncularına bu bahiste farkındalık kazandırdığımızı düşünüyoruz. Rekabet Kurumu olarak, incelemeler ve rekabet savunuculuğu yoluyla piyasalarda aktif bir rekabet ortamının oluşturulması ve sürdürülmesine yönelik çalışmalarımızı sürdüreceğiz.”

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu